کمر درد عارضه ای بسیار شایع است و در مواردی حتی جراحی هم نمی تواند آن را برطرف سازد . از این رو بهتر است علت کمر درد خود را بیابید و در صورتی که انجام جراحی آن را رفع می کند اقدام کنید . جراحی کمر می تواند در رفع عامل بروز کمر درد موثر باشد اما به ندرت انجام آن لازم به شمار می آید . درد کمر در بیشتر موارد در مدت 2 ماه خود به خود بهبود می یابد . درد در ناحیه کمر یکی از رایج ترین موارد مراجعه به پزشکان خانواده است . درد کمر به درمان های غیر جراحی از جمله مصرف داروهای ضد التهاب ، گرم کردن ناحیه دردناک ، ماساژ آرام و فیزیوتراپی بهتر جواب می دهد .

آیا لازم است که جراحی کمر انجام دهید ؟

جراحی کمر در صورتی انجام می شود که روش های درمانی رایج نتوانند درد را کاهش دهند و بیمار از درد شدید رنج ببرد و قادر به انجام فعالیت های روزمره نباشد . انجام جراحی کمر می تواند در رفع بیحسی منتشر در دست و پا ها موثر باشد . این نشانه ها بر اثر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعی بروز می کند .اعصاب بر اثر عوامل زیر تحت فشار قرار می گیرند :

  • مشکلات مربوط به دیسک : دیسک بیرون زده ( فتق دیسک ) یا پارگی دیسک – بالشی که بین دو مهره قرار گرفته و از ساییده شدن آن ها به یکدیگر جلوگیری می کند – سبب فشرده شدن عصب شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد .
  • تشکیل زوائد استخوانی : استئو آرتریت سبب ایجاد زوائد استخوانی می شود . تشکیل این زوائد محل قرار گرفتن نخاع را تنگ کرده و منجر به فشرده شدن اعصاب نخاعی می گردد .
   البته تعیین علت اصلی بروز درد دشوار است زیرا در مواردی تصویر برداری با اشعه ایکس نشان می دهد که دیسک مشکل دارد یا زوائد استخوانی تشکیل شده اند اما بیمار نشانه های بیماری را ذکر نمی کند .

انواع جراحی کمر  :
    
دیسککتومی : در این عمل بخش بیرون زدن دیسک برداشته می شود تا التهاب و تحریک پذیری عصب برطرف گردد . در دیسککتومی همه یا بخشی از زائده خلفی مهره ( تیغه مهره ) برداشته می شود تا جراح بتواند به دیسک آسیب دیده دسترسی پیدا کند .
لامینکتومی : در این روش استخوان واقع در کانال نخاعی برداشته می شود . با انجام این عمل فضای قرار گرفتن نخاع بیشتر شده و فشار ناشی از تنگی کانال از روی نخاع برداشته می شود .
فیوژن : در فیوژن کمر دو یا چند مهره کمر به یکدیگر جوش داده می شوند و از این طریق با ممانعت از حرکت مهره ها که به سبب تحلیل رفتن دیسک یا آسیب دیدن آن اعصاب را تحت فشار قرار داده اند ، درد برطرف می شود . این روش در درمان شکستگی های مهره هم به کار می رود .  
دیسک مصنوعی : در این روش که جایگزین فیوژن کمر است دیسک مصنوعی قرار داده می شود . در عمل فیوژن مهره ها به یکدیگر جوش داده می شوند تا درد ناشی از حرکت آن ها که به سبب آسیب دیدن دیسک عصب را تحت فشار قرار می دهد ، برطرف شود .

در نظر گرفتن همه گزینه ها

پیش از موافقت با انجام عمل جراحی کمر با یک متخصص ستون فقرات دیگر هم مشورت کنید . جراحان ستون فقرات هر کدام دیدگاه های خاص خود را دارند و ممکنست درباره نوع عمل و انجام دادن یا ندادن آن اختلاف نظر داشته باشند . در مورد برخی از بیماران جراحی نباید انجام شود . مشکلات مربوط به درد پا و کمر موضوع پیچیده ای است که باید توسط یک تیم پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد تا به تشخیص و درمان درست بیانجامد . 

 
 
نظر سنجی
نام شما
ایمیل شما
تلفن
نظر سنجی
 
اظهارات
 
 
 

مقاله های مربوط

جراحی کمر و انواع آن

نشستن به مدت طولانی ، ورزش نکردن ، وجود عادت های ناسالم در محیط شغلی از جمله مهم ترین عوامل بروز کمردرد به شمار می روند . به طور معمول، کمر درد با مصرف دارو یا انجام ورزش های مخصوص بر طرف می شود . ف

→اطلاعات بیشتر

جراحی مهره های کمر

جراحی مهره های کمر در ناحیه کمر یا ناحیه تحتانی آن انجام می شود یعنی مهره های بین L1 تا S1. جراحی های ناحیه کمر را می توان به دو دسته تقسیم کرد : دکامپرشن و فیوژن یا اتصال مهره ها

→اطلاعات بیشتر

عمل جراحی فیوژن

وقتی که بیمار از کمردرد دائمی شکایت می کند که حداقل به مدت 6 ماه وجود دارد و به روش های درمانی تهاجمی محافظه کارانه ( غیر جراحی) پاسخ نمی دهد به طوری که درد شدید مانع از انجام فعالیت های روزانه وی شده

→اطلاعات بیشتر

 
 
 
تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت ملاقات جهت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:



 شماره تماس ما: 09025339492-02126411647 - 02126406299

 آدرس ایمیل ما :

 اینستاگرام :

 تلگرام : t.me/dr_hamidkheradmand

 
 

تماس با ما

  دکتر حمید خردمند
تهران خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد خیابان مینا (روبه روی پمپ بنزین) ساختمان سپهر پلاک 1 طبقه 4 واحد8
جهت مشاوره رایگان با شماره
( 09025339492) تماس بگیرید

  ۰۹۰۲۵۳۳۹۴۹۲-۰۲۱۲۶۴۱۱۶۴۷ - ۰۲۱۲۶۴۰۶۲۹۹