عمل جراحی دیسک کمر یک جراحی با اهمیت تلقی می شود . بهبودی بیمار به زمان کافی نیاز دارد. به طور معمول وقتی که بیمار به خانه منتقل می شود احساس کوفتگی و خستگی شدید می کند.  

به طور مرتب تغییر وضعیت بدهید و از ایستادن ، نشستن یا تکیه دادن به مدت طولانی اجتناب کنید . پیاده روی کوتاه همراه با افزایش تدریجی مقدار فعالیت های دیگر توصیه می شود اما در صورت بروز درد باید انجام هر گونه فعالیتی متوقف گردد.

برای انجام فعالیت های روزانه خود کمک بگیرید

در حین گذراندن دوران نقاهت بعد از عمل جراحی فیوژن ناحیه کمر از بیماران درخواست می شود که کمر خود را خم نکنند ،از بلند کردن اشیاء سنگین و چرخش کمر اجتناب ورزند . حداکثر وزنی که یک بیمار می تواند بلند کند یه توصیه بیشتر جراحان برابر 5/3 کیلوگرم است . بلند کردن اشیاء و خم کردن کمر در هنگام شستن ظرف ها و پختن غذا دردناک خواهد بود . از این رو می توان از غذاهای فوری که به وسیله ماکروفر پخته می شود و ظروف یک بار مصرف استفاده کرد . انجام کارهای دیگر که نیاز به خم کردن کمر و بلند کردن اشیاء دارد از جمله شستن لباس ، خرید و نگه داری از حیوانات را بهترست که به فرد دیگری بسپارید.

کنترل درد

پس از مرخص شدن از بیمارستان بیشتر بیماران باز هم از کمردرد رنج می برند . تجویز داروی ضد درد توصیه می شود . اگر داروی نارکوتیک تجویز شده باشد لازمست که بیمار از نوشیدن الکل یا رانندگی خودداری کند . زیرا مصرف این گروه از داروها سبب بروز گیجی یا اختلال در قضاوت می شود . کیف یخ هم همراه با مصرف داروی ضد درد به کار می رود . البته قوانین جدید تجویز داروهای ضد درد از جمله مشتقات تریاک را کمی پیچیده تر از قبل کرده است . از این رو بهتر است که پیش از انجام عمل جراحی در مورد مصرف داروهای ضد درد با جراح خود مشورت کنید .

علائم هشدار دهنده حاکی از بروز عفونت

لازمست که محل جراحی شده هر روز شسته شود و دو بار در روز از نظر بروز عفوفت مورد بررسی قرار گیرد. نشانه های بروز عفونت شامل تب، لرز همراه با قرمز شدن ناحیه عمل و درد و خروج ترشحات از زخم است . در صورت بروز این نشانه ها باید پزشک را مطلع سازید. دوش گرفتن به تمیز نگه داشتن زخم کمک می کند ، ولی حمام کردن و شنا پس از نخستین ویزیت جراح پس از جراحی و طبق نظر وی انجام گیرد.

بهبودی پس از جراحی فیوژن کمر ( ریکاوری در مدت 1 تا 3 ماه بعد از عمل )

به مرور زمان که ناحیه جراحی شده بهبود می یابد ، بیمار هم احساس بهتری داشته و می تواند فعالیت های بیشتری انجام دهد . بیشترین درد در مدت 4 هفته بعد از عمل بروز خواهد کرد اما به تدریج کاهش می یابد . برخی از بیماران 3 تا 6 ماه بعد از عمل جراحی از درد شکایت می کنند . درد بیمار باید با اهمیت تلقی شود زیرا روند بهبودی را کُند می کند . 

زمان بحرانی برای فیوژن

مدت زمان لازم برای سفت شدن فیوژن و توده استخوانی گرافت شده باید مورد توجه باشد زیرا انجام حرکات نا مناسب می تواند نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد . لازمست که بیمار از انجام فعالیت های زیر جدا" اجتناب ورزد:

  • بلند کردن وزنه سنگین ( در حدود 5/3 تا 4 کیلوگرم )
  • خم شدن 
  • چرخش کمر
به بعضی از بیماران توصیه می شود که بریس مخصوص بپوشند . در این صورت لازمست که مدت 6 هفته تا 3 ماه بعد از جراحی به پوشیدن بریس ادامه دهند .  بیماران خانه نشین پس از قطع داروهای نارکوتیک با اجازه پزشک می توانند از خانه خارج شوند و رانندگی کنند .

فواید فیزیوتراپی

فیزیوتراپی حداقل 6 هفته بعد از جراحی توصیه می شود و ممکنست 2 تا 3 ماه ادامه یابد . تکنیک های فیزیوتراپی بر اساس وضعیت هر بیمار مشخص می گردد و متناسب با پیشرفت بیمار فعالیت های بیشتری به برنامه فیزیوتراپی اضافه خواهد شد . فیزیوتراپ نحوه درست راه رفتن ، ایستادن ، نشستن و تکیه دادن را به بیماران یاد می دهد . همچنین ، روش های صحیح و بی خطر بلند کردن ، کشیدن و هل دادن اشیاء را آموزش خواهد داد .  فعالیت بیماران با حرکات آرام شروع شده و به تدریج پیشرفت می کند . سپس انجام ورزش های سخت و مخصوص تقویت عضلات کمر و پشت توصیه می شود . فیزیوتراپیست به طور معمول با در نظر گرفتن شغل بیمار حرکاتی را به وی آموزش می دهد که با انجام دادن آن ها ، بتواند زودتر به زندگی حرفه ای خود بازگردد . اگر بیمار شغل دشواری داشته باشد ممکنست لازم باشد که تا مدت 6 ماه فیزیوتراپی ادامه یابد .
به بیماران توصیه می شود که 6 هفته بعد از جراحی به منظور چک آپ مراجعه کند . مراجعه ی بیمار به مرکز درمانی فرصت خوبی فراهم می کند تا بتواند اقدامات انجام شده را شرح داده و روند پیشرفت خود را ارزیابی کند .

 
 
نظر سنجی
نام شما
ایمیل شما
تلفن
نظر سنجی
 
اظهارات
 
 
 

مقاله های مربوط

جراحی کمر و انواع آن

نشستن به مدت طولانی ، ورزش نکردن ، وجود عادت های ناسالم در محیط شغلی از جمله مهم ترین عوامل بروز کمردرد به شمار می روند . به طور معمول، کمر درد با مصرف دارو یا انجام ورزش های مخصوص بر طرف می شود . ف

→اطلاعات بیشتر

جراحی مهره های کمر

جراحی مهره های کمر در ناحیه کمر یا ناحیه تحتانی آن انجام می شود یعنی مهره های بین L1 تا S1. جراحی های ناحیه کمر را می توان به دو دسته تقسیم کرد : دکامپرشن و فیوژن یا اتصال مهره ها

→اطلاعات بیشتر

عمل جراحی فیوژن

وقتی که بیمار از کمردرد دائمی شکایت می کند که حداقل به مدت 6 ماه وجود دارد و به روش های درمانی تهاجمی محافظه کارانه ( غیر جراحی) پاسخ نمی دهد به طوری که درد شدید مانع از انجام فعالیت های روزانه وی شده

→اطلاعات بیشتر

 
 
 
تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت ملاقات جهت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:



 شماره تماس ما: 09025339492-02126411647 - 02126406299

 آدرس ایمیل ما :

 اینستاگرام :

 تلگرام : t.me/dr_hamidkheradmand

 
 

تماس با ما

  دکتر حمید خردمند
تهران خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد خیابان مینا (روبه روی پمپ بنزین) ساختمان سپهر پلاک 1 طبقه 4 واحد8
جهت مشاوره رایگان با شماره
( 09025339492) تماس بگیرید

  ۰۹۰۲۵۳۳۹۴۹۲-۰۲۱۲۶۴۱۱۶۴۷ - ۰۲۱۲۶۴۰۶۲۹۹