جراحی مهره های کمر در ناحیه کمر یا ناحیه تحتانی آن انجام می شود  یعنی مهره های بین L1  تا S1.
جراحی های ناحیه کمر را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

  • دکامپرشن یا برداشتن فشار از روی اعصاب
  • فیوژن یا اتصال مهره ها
عمل جراحی دکامپرشن با هدف برطرف کردن درد با برداشتن فشار از روی عصب انجام می شود . فشار بر روی عصب در ناحیه ستون فقرات یا به دلیل تنگی کانال نخاعی اعمال می شود یا بر اثر فتق دیسک . نوع درد به صورت درد سیاتیک یا درگیر شدن ریشه اعصاب است .

در عمل جراحی دکامپرشن ، بخش کوچکی از استخوان مهره / یا مواد دیسک که در اطراف ریشه عصب قرار دارند برداشته می شود تا با ایجاد فضای بیشتر برای عصب ، امکان ترمیم عصب آسیب دیده فراهم شود . رایج ترین جراحی های دکامپرشن عبارتند از : میکرودیسکتومی و لامینکتومی .
عمل جراحی فیوژن یا اتصال مهره این عمل با هدف برطرف کردن  درد ناشی از حرکت زائده مهره  در ناحیه کمریا پشت انجام می شود . البته در بیشتر موارد این عمل به منظور  رفع درد و ناتوانی ناشی از بیماری های تحلیل برنده دیسک یا اسپوندیلوز انجام می شود  .

در این عمل بخشی از مهره  در ناحیه دردناک را به کمک ماده پیوند استخوان ثابت می کنند تا از بروزدرد ناشی از حرکت آن  جلوگیری شود . در جراحی اتصال مهره  از ابزارهای پزشکی ،  پیوند استخوان  و محرک استخوان هم  در کنار عمل جراحی استفاده می شود .

عمل های جراحی دیگر از جمله ALIF ,PLIF ,XLIF ,TLIF، اتصال خلفی – طرفی کانال ، اتصال  قدامی / خلفی و روش های کم تهاجمی دیگر نیز انجام می شود .

علاوه بر شرایط ذکر شده ، دکامپرشن و اتصال مهره می تواند منجر به  تشخیص بیماری های ستون فقرات از جمله تومور یا عفونت شود .
همچنین ، برای درمان عارضه های دیسک تحت فشار یا تنگی کانال نخاعی به غیر از روش های دکامپرشن یا اتصال سطح یک ، می توان از روش های جراحی جایگزین دیگر استفاده کرد :

جایگزین کردن دیسک مصنوعی
در موارد خاص ابتلا به بیماری های تحلیل برنده دیسک از این روش استفاده می شود  .

تکنولوژی های ثابت نگه داشتن مهره
اگرچه عمل جراحی اتصال مهره یکی از روش های رایج و کلاسیک برای درمان درد و ناتوانی ناشی از بیماری های ستون فقرات به شمار می رود ، روش های دیگری هم جهت ثابت نگه داشتن قطعه پشتی مهره به خصوص در موارد تنگی کانال نخاعی ، مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آن ها روش استفاده  از اسپیسر زائده اینتراسپینوس است . یکی از این اسپیسریا فاصله دهنده ها  دستگاهی به نام X-STOP  است که می تواند حرکت این ناحیه را درست مانند اتصال مهره ، متوقف کند .

عمل جراحی تقویت مهره
عمل جراحی تقویت مهره جهت درمان عوارض ناشی از تومور یا پوکی استخوان به کار می رود .

اتصال  چند سطحی
انجام عمل اتصال مهره در بیشتر موارد در یک ناحیه از ستون فقرات به طور مثال در ناحیه تحتانی کمر یعنی مهره های L4-S1 و L5-L5 انجام می شود . اما در موارد ابتلا به اسکولیوز یا موارد خاص دیگر لازم است که عمل جراحی در سطوح بالاتر هم انجام شود و در سه یا چند سطح عمل فیوژن یا اتصال انجام گیرد .

 
 
نظر سنجی
نام شما
ایمیل شما
تلفن
نظر سنجی
 
اظهارات
 
 
 

مقاله های مربوط

جراحی کمر و انواع آن

نشستن به مدت طولانی ، ورزش نکردن ، وجود عادت های ناسالم در محیط شغلی از جمله مهم ترین عوامل بروز کمردرد به شمار می روند . به طور معمول، کمر درد با مصرف دارو یا انجام ورزش های مخصوص بر طرف می شود . ف

→اطلاعات بیشتر

عمل جراحی فیوژن

وقتی که بیمار از کمردرد دائمی شکایت می کند که حداقل به مدت 6 ماه وجود دارد و به روش های درمانی تهاجمی محافظه کارانه ( غیر جراحی) پاسخ نمی دهد به طوری که درد شدید مانع از انجام فعالیت های روزانه وی شده

→اطلاعات بیشتر

 
 
 
تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت ملاقات جهت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:



 شماره تماس ما: 09025339492-02126411647 - 02126406299

 آدرس ایمیل ما :

 اینستاگرام :

 تلگرام : t.me/dr_hamidkheradmand

 
 

تماس با ما

  دکتر حمید خردمند
تهران خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد خیابان مینا (روبه روی پمپ بنزین) ساختمان سپهر پلاک 1 طبقه 4 واحد8
جهت مشاوره رایگان با شماره
( 09025339492) تماس بگیرید

  ۰۹۰۲۵۳۳۹۴۹۲-۰۲۱۲۶۴۱۱۶۴۷ - ۰۲۱۲۶۴۰۶۲۹۹