وقتی که استراحت کردن، مصرف دارو و اقدامات توانبخشی درد گردن را برطرف نکند ممکنست نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشیم.  زمانی عمل جراحی گردن درمان انتخابی برای گردن درد به شمار می رود که سایر روش ها با شکست رو به رو شود.بیشتر پزشکان ترجیح می دهند که درد بیمار با مصرف دارو، استراحت و فیزیوتراپی تسکین داده شود.زیرا با وجود همه ی خطرها و عوارض جانبی هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن جراحی گردن وجود ندارد. هر چند در صورت موفقیت عمل درد بیمار برطرف خواهد شد.

جراحی گردن: وقتی که تصمیم به جراحی می گیرید بدین معناست که شرایط مناسب برای انجام آن را دارید. جراحی گردن به یکی از دلایل زیر انجام می شود:

  • به شرایطی که در آن ریشه ی عصب توسط زائده های استخوانی یا مواد حاصل از پاره شدن یا بیرون زدن دیسک تحت فشار قرار دارد رادیکولوپاتی گردن گفته می شود. از هر 10 نفر که تحت جراحی تخلیه ی دیسک قرار گرفته اند ، 9 نفر درد گردنشان برطرف شده است.
  • به شرایطی که در آن نخاع تحت فشار ناشی از زوائد استخوانی قرار می گیرد تنگی کانال گفته می شود. این جراحی پیچیده تر بوده و میزان موفقیت آن 50 تا 90 درصد است و به عوامل بروز بیماری بستگی دارد.
  • به منظور جدا نگه داشتن مهره هایی که بر اثر آسیب دیدن دیسک بهم ساییده شده ، به عصب فشار آورده و درد گردن را سبب می شوند.
جراحی گردن: روش های جراحی برای رفع درد

دیسککتومی قدامی :این روش متداول ترین تکنیک برای رفع درد ناشی از فشرده شدن عصب توسط فتق دیسک به شمار می رود. جراح با ایجاد یک برش در قسمت قدامی گردن نزدیک به نای به ستون فقرات دسترسی پیدا می کند.از طریق این برش اجزای  دیسک و زوائد استخوانی که ممکن است در ایجاد درد نقش داشته باشند خارج می شوند. سپس فضای خالی شده بین دو مهره به وسیله ی استخوان( از بدن فرد که از استخوان ران برداشته می شود یا استخوان اهدایی) یا مواد دیگر پُر شده و دو مهره به هم جوش داده می شوند.
لامینکتومی: این روش برای برداشتن فشار از روی اعصاب انجام می شود. لامینا دو صفحه ی استخوانی است که در دیواره های خلفی مهره قرار گرفته اندو نخاع را پوشانده و از ان محافظت می کند. برداشتن لامینا فشار را از روی نخاع واعصاب بر می دارد. در مواردی هم پزشکان با ایجاد سوراخی در مهره بقایای دیسک و زوائد استخوانی را خارج می کند.
لامینوپلاستی: این جراحی برای درمان تنگی کانال انجام می شود. ابتدا جراح در ناحیه ی خلفی گردن یک برش ایجاد کرده سپس از طریق بازسازی لامینا فضای بیشتری برای نخاع فراهم می سازد.
فیوژن گردن: در این روش دو مهره ی گردن که به سبب اسیب دیدن دیسک بین آنها به یکدیگر ساییده می شوند به یکدیگر جوش داده می شوند.گرافت استخوانی یا ایمپلنت فلزی برای جوش دادن دو مهره که به تدریج بافت محکمی را تشکیل می دهند به کار می رود.
پس از انجام این جراحی ها ممکن است بیمار تا یک هفته در بیمارستان بستری شود. همچنین، لازمست که بیمار بریس گردن یا وسایل دیگری را که گردن را بی حرکت نگه می دارند بپوشد. دوران نقاهت  5 هفته طول می کشد. بیمار باید تا چند ماه بعد از عمل از بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهای سخت خودداری کرده ومراقبت های توصیه شده را به عمل آورد .

جراحی گردن : عوارض جانبی و خطرات ناشی از آن

از آن جا که عمل جراحی گردن در اطراف نای و نخاع انجام می شود ، تا حدودی خطر بروز عوارض جانبی جدی وجود دارد . عوارض جانبی شامل موارد زیر است :
  • آسیب دیدن یکی از شریان ها و ورید های بزرگی که از مسیر  گردن به مغز می رود .
  • آسیب دیدن اعصاب یا نخاع 
  • عفونت گرافت استخوانی یا نواحی اطراف ستون فقرات 
  • جا به جا شدن گرافت استخوانی قبل از جوش خوردن آن 
  • جوش نخوردن دو مهره به یکدیگر
برخی از عوارض یاد شده قابل درمان است و با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود اما بقیه نیاز به انجام جراحی مجدد دارند . انجام جراحی گردن به ندرت صورت می گیرد اما اگر به شما توصیه شده بهترست که اطلاعات کافی در این باره به دست آورید تا نتیجه بهتری حاصل شود .

 
 
نظر سنجی
نام شما
ایمیل شما
تلفن
نظر سنجی
 
اظهارات
 
 
 

مقاله های مربوط

انواع فیوژن مهره های گردن

نوع عمل جراحی به نشانه های بیماری وتشخیص پزشک بستگی دارد . در باره جزئیات عمل جراحی با پزشک خود صحبت کنید . دو نوع عمل جراحی فیوژن مهره های گردن انجام می شود : فیوژن قدامی و فیوژن خلفی.

→اطلاعات بیشتر

عمل جراحی دیسک گردن

عمل جراحی دیسک گردن معمولا برای درمان در گیری عصب / نخاع و ناپایداری ستون فقرات به کار می رود. انجام عمل جراحی برداشتن فشار از ریشه عصب منجر به ناپایداری ستون فقرات می شود و در نتیجه لازمست که با انجا

→اطلاعات بیشتر

 
 
 
تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت ملاقات جهت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:



 شماره تماس ما: 09025339492-02126411647 - 02126406299

 آدرس ایمیل ما :

 اینستاگرام :

 تلگرام : t.me/dr_hamidkheradmand

 
 

تماس با ما

  دکتر حمید خردمند
تهران خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد خیابان مینا (روبه روی پمپ بنزین) ساختمان سپهر پلاک 1 طبقه 4 واحد8
جهت مشاوره رایگان با شماره
( 09025339492) تماس بگیرید

  ۰۹۰۲۵۳۳۹۴۹۲-۰۲۱۲۶۴۱۱۶۴۷ - ۰۲۱۲۶۴۰۶۲۹۹